Behandlinger

På Sportsklinik Nord identificerer vi skadens art og omfang for en efterfølgende effektiv behandling.

Eksempler på skader og problemer:

• Sportsskader
  • Smerter i bevægeapparatet
  • Piskesmæld
  • Musesmerter
  • Led-smerter
  • Migræne
  • Øjenforkalkning (AMD)
  • Allergi
  • Astma og bronkitis
  • Almindelig styrkelse af immunforsvaret
  • Rygestop
  • Vægttab

Herunder finder du et udsnit af vore behandlings metoder:

Massage / Idrætsskadeterapi

Massage / Idrætsskadeterapi består af bløddelsbehandling
– altså muskel-bearbejdning. Behandlingerne er målrettet mod skader som forstrækninger af muskler eller ledbånd, fibersprængninger, ”tennisalbue” og forstuvninger. Men også iskias-smerter, museskader, skuldersmerter, rygproblemer, hold i nakken, spændingshovedpine – og eksempelvis piskesmæld
– kan afhjælpes eller bedres ved hjælp af forskellige massageteknikker.

Der findes flere forskellige behandlingsformer – alt efter skadens placering og omfang:

Massage / dyb tværmassage

Når massage udføres korrekt, stimulerer den kredsløbet, frigiver affaldsstoffer og skaber bedre balance i muskulaturen. Den dybe tværmassage bruges til at stimulere muskler, sener og ledbånd, hvor muskelproblemet er af mere alvorlig karakter.

Artikulering / led-mobilisering

Artikulering bruges, når et led er låst fast i en bestemt position. Modsat kiropraktoren, der går ind og manipulerer leddet, arbejdes der her med ganske små og lette rotationer eller bevægelser for at løsne op for leddet.

Myofacial Release Teknik, MFR

MFR er en teknik hvor man bearbejder og strækker patientens muskelfascie – den hinde, der omgiver musklerne – og gøres mere fleksibel. Teknikken er særlig velegnet til at løsne meget stramme muskler, som patienten ikke selv har mulighed for at strække ud.

Akupunktur

Akupunktur er en relativt ny behandlingsform i Europa, men den har været kendt – og anerkendt - i Kina i 5.000 år. Filosofien går ud på at der arbejdes med organerne via meridianbanerne, som løber langs og under hudens overflade.

Hvert organ har sin egen meridianbane, som styrer forskellige funktioner i kroppens fysiologi. Akupunkturpunkterne er placeret på meridianbanerne og der arbejdes ofte med punktkombinationer af meridianbanerne imellem. Dette er den mest udbredte form for kropsakupunktur.

Akupunktur 2000 (fremtidens medicin!)

På Sportsklinik Nord udøver vi også det sidste nye indenfor moderne akupunktur - Akupunktur 2000.
Denne akupunkturmetode går via hjernen og ud i kroppen til det område, hvor der skal behandles. I traditionel kinesisk akupunktur er filosofien, at det er via kroppens meridianbaner og til organerne der behandles.

Akupunktur 2000 er derfor mere simpel at anvende og enkelt at bruge. Når nålene sættes i reflekspunkterne, som ligger rundt om leddene, sendes en strøm med en bestemt elektrisk frekvens. Strømmen vandrer ad det perifere nervesystem og via rygmarven og den forlængede marv til hjernestammen. Herefter sættes en proces i gang mellem den somatiske del af hjernebarken, hypofysen og hypothalamus.

Nu kører processen og hormonerne flyder med blodet ud i det syge område og starter den helbredende effekt.
Hvis akupunkturpunktet er ramt nøjagtigt vil der omgående være smertelindring. Dette kan opleves ved hold i nakken eller en "frossen" skulder !

Vacusac / Vakuum Terapi

Dette er absolut den bedste behandling, når man har brug for en bedre blodgennemstrømning i muskelvævet.

Når luften suges ud af vakuumposen ligger trykket på muskler og blodkar. Efter behandlingen udvider blodkarrene sig i selv. De mindste muskelfibre med reflektorisk effekt og affaldsstoffer bl.a. mælkesyre skylles bort og frisk blod sørger for den hurtige restitution.

Her på klinikken benytte r vi metoden til profesionellesportsudøvere og motionister, når der er behov/ønske om en meget hurtig restitution lige før og efter kamp / konkurrence.

Behandlingen er også effektiv ved hævelser f.eks forstuvninger og hvis du er gigtpatient eller du har uro i benene.

TNS

TNS er el-terapi der bruges som smertebehandling ved både akutte og permanente smerter i led, knogler, muskler – og i selve nervesystemet.

Elektroder placeres på huden, hvor det er nødvendigt, og patienten får nu ganske små elektriske impulser. Omkring 60 procent af de patienter, vi arbejder med, der har kroniske smerter, får mærkbar lindring med TNS.

Laserbehandling

er en effektiv måde at reducere smerter og fremskynde helbredelsesprocessen. Laserbehandling er antiinflamatorisk og øger omsætningen af cellereparationsprocesser – fx kan man se ophelingstider af brækkede knogler på halvdelen af den normale helingstid. Ligeledes kan behandlingstiden af en forstuvet fod i mange tilfælde halveres. Ofte ses normal funktion på 1-2 uger (dog under hensyn til den aktuelle skades omfang).

Endvidere er laser anvendeligt som erstatning for akupunkturnåle til f.eks. børn.

Marsk Marketing